Werke: Author (37); Person of reception (27)
Audio/video: Narrator (2)
Illustrationen: Person in photo(1)
Name | Andris Zeibots |
---|---|
Pseudonym | Andris Zeibots |
Geburtsname | Andris Bērziņš |
Zusammenfassung | Andris Zeibots (1950) – dramaturgs, prozaiķis un dzejnieks. Publicējis dzeju, lugas, stāstus un romānus. Jaunākais darbs – romāns "Lēngaitis" (2021). Darbojies amatieru teātra režijā un vadījis vairākus amatieru teātrus. Kopā ar Andri Freidenfeldu veidojis un producējis "Radio SWH" rīta programmu "BB brokastis" (1997–2013). Raksta atsauksmes par grāmatām laikrakstā "Konteksts". |
Persönliche Information | 1968: beidzis Rīgas Leona Paegles 1. vidusskolu. 1973: beidzis Latvijas Valsts universitātes Ekonomikas fakultāti, iegūts inženiera-ekonomista diploms. 1981: beidzis Jāzepa Vītola Latvijas Valsts konservatoriju amatieru teātra režisoru specialitātē. Pēc dienesta armijā strādājis socioloģisko pētījumu grupā par matemātiķi. Pēc konservatorijas beigšanas kā režisors strādājis Nomales teātrī “Armatūra”, Eduarda Veidenbauma Cēsu Tautas teātrī, vadījis amatieru teātra grupas Ogres kultūras namā, darbojies Anša Rūtentāla kustību teātrī un avangarda ievirzes teātra grupā “Z. Akvārijs” Rīgā, vadījis teātra studiju Mazajā Ģildē un Mežaparkā. No 1993. līdz 2013. gadam strādājis "Radio SWH", sākotnēji bijis reklāmas darbinieks un atsevišķu autorraidījumu vadītājs ("Zilā govs", "Milžu cīņas", "Runča Bazilio tops", "Krēslas zona"). "Krēslas zonā" sākusies sadarbība ar Andri Freidenfeldu, kas turpinājās rīta programmā "BB brokastis". Kopš bērnības aizraujas ar intelektuālajām spēlēm, no septiņu gadu vecuma spēlē šahu, vēlāk zoli un bridžu. Spēlē bridžu arī internetā, 1998. gada augustā attālināti (internetā) piedalījies Pasaules bridža spēlētāju salidojumā Londonā. |
Professionelle Tätigkeit | Pirmā publikācija – dzejolis "Leģenda par svēto Moniku" 1972. gadā žurnālā "Liesma" (Nr. 9). Pirmais prozas darbs – "Saniknotā stāsts" – žurnālā "Liesma" publicēts 1977. gadā (Nr. 6). Divas reizes piedalījies Rakstnieku savienības rīkotajā jauno autoru seminārā. 20. gadsimta 70. gados rakstījis ludziņas amatieru avangardistu videi. Darbojies Bērnu un jaunatnes literāro konkursu žūrijā, bijis literārais konsultants Bērnu un jaunatnes vasaras literārajā nometnē "Aicinājums". Saņēmis godalgas Latvijas Dramaturgu ģildes konkursā, kā arī nacionālo lugu konkursā. Garstāsts "Līķu dejas" (2002) godalgots konkursa "Preses nama grāmata" prozas žanra nominācijā. 2014. gadā saņēmis Dzintara Soduma balvu par romānu "Okeāniskais Es". Proza1998: stāstu krājums "Jamulejs un Tups" (Jumava).2002: garstāsts "Līķu dejas" (Preses nams). 2013: romāns "Okeāniskais Es" (Dienas Grāmata). 2017: stāstu krājums "Plēve" (Zvaigzne ABC). 2020: romāns "Krauklis" (Dienas Grāmata). 2021: romāns "Lēngaitis" (Dienas Grāmata). 2022: stāstu krājums "Stāsti un teikas laika vecim" (Dienas Grāmata). Dzeja2010: "Ūdens ķirzaka" (Mansards).2021: "Plīva" (Literatūras Kombains). Grāmatās publicētās lugas1987: "Telefons" (kopkrājumā "Virtuss"; Liesma).2004: "Anima vai Tukšums debesīs" (vienā grāmatā ar Jāņa Jurkāna lugu "Vistas"; Zvaigzne ABC). 2005: lugu krājums "Reģenerācijas karnevāls" (AGB). Lugu iestudējumi un lasījumi1994: "Cīņa ar pūķi", Vašingtonas skola, režisore Baiba Ozola.2000: "Mis Manekene", Dobeles amatierteātris "Pitons". 2001: Andris Zeibots un Dainis Grīnvalds "Stacijas vakari klaidoņiem", neatkarīgais teātris "Skatuve". 2001: "Virtuve", Dobeles amatierteātris "Pitons". 2009: "Muzejs", Dramaturgu teātris. 2009: "Melanholijas Princese", Dramaturgu teātris. 2010: "Latviešu Paradīze", Dramaturgu teātris. 2011: "Lustīgā Luīze", Dramaturgu teātris. 2012: "Melnais Pasts", Dramaturgu teātris. 2012: "Pašnāvības Kredīts", Dramaturgu teātris. 2013: "Radio LUX", Dramaturgu teātris. 2014: "Dižais Gars", Dramaturgu teātris. 2015: "Džungļi", Dramaturgu teātris. 2018: "Tuvojoties apvārsnim", Raiņa un Aspazijas muzejā, autora režijā. 2019: "Gājēju pāreja", Latvijas Rakstnieku savienības zālē, autora režijā. 2020: "Sānu Censība", Raiņa un Aspazijas muzejā, autora režijā; lasījuma ieraksts sagatavots pandēmijas laikā un publicēts autora "Facebook" kontā. |
Galerie der Zitate | Par Andra Zeibota dramaturģiju:"Kopā ar Hermani Paukšu Zeibots pieder pie latviešu drāmas konsekventākajiem absurdistiem, kas apguvuši un savos tekstos realizējuši visus šīs estētikas paņēmienus, sākot no dzīves absurda un bezjēdzības izjūtas gan sociālā, gan filozofiskā līmenī, piemēram lugā "Anima vai Tukšums debesīs", līdz totālai valodas komunikatīvās funkcijas devalvācijai ludziņā "sīraprīlis Kukurmušs vai Tev mīlīgie jāsūslā". Zeibota gadījumā simpātiska ir autora personībai un daiļradei piemītošā ļoti demokrātiskā attieksme pret pasauli, nevēloties to pārveidot, mācīt vai kā citādi ietekmēt."Ulberte, Līga. Latviešu dramaturģija. Latviešu literatūra 2000–2006. Rīga: LU LFMI, Valters un Rapa, 2007, 202., 203. lpp. Par Andra Zeibota romāniem:"Gan Andra Zeibota iepriekšējā romānā "Okeāniskais Es" (Dienas Grāmata, 2013), gan "Krauklī" mēs sastopamies ar spilgtu, elpu aizraujošu rakstniecības metodi, kas autora virtuozi sacerētajā tekstā ļauj iegrimt kā Vāgnera operu mūzikā, kuru caurvij īpašā bezgalīgās melodijas transcendence, radot priekšstatu, ka rakstnieka radīšanas spēja ir gandrīz neierobežoti plaša. Šajā ziņā Andra Zeibota mērogs laikmetīgajā latviešu literatūrā ne ar vienu citu autoru nav salīdzināms."Langa, Liāna. Dzīves un apziņas okeānā. Domuzīme, 2020, Nr. 3. Par romānu "Krauklis" (2020):"Romānam piemīt īsteni episks vēriens, lai arī tieša darbība koncentrēta samērā nedaudzās darbības dienās Valmierā un Rīgā ar nelielām atmiņu retrospekcijām. (..) Episko iespaidu par romānu stiprina pārdomātie un rūpīgi atlasītie epigrāfi, kas ir četri un gluži kā tāds vēja rādītājs iezīmē romāna pasaules dimensijas."Lāms, Ojārs. Cilvēcīgi iluzoras mūžības meklējumos. Konteksts, 2020, Nr. 9. "Romānu Zeibots aizsāk ar nopietnu Ievada vēstuli aptuveni 25 lappušu garumā, kurā, nepārtraukti pieticīgi atvainodamies par zināšanu trūkumu, sniedz pārskatu par sava literārā projekta filozofisko pamatu. Freida, Delēza, Gvatari un citu domātāju attīstīto modernitātes personu psīhes, eksistences un identitātes problemātiku rakstnieks tur ir pasniedzis meklētāja perspektīvā, un, jā, līdzās citiem strupceļiem vai mijkrēšļiem, kuros maldīties lasītājam piedāvāts kopā ar varoni, mums ir pavērts vēl viens – filozofisko konceptu latvisko tulkojumu brīnišķīgais mijkrēslis, kurā (ieklausieties vārdā vien: mij-krēslis; interesanti, kurš pirmais ieteica to lietot Nīčes darba tulkojuma nosaukumā) lielie jautājumi un tēli neizšķiramā veidolā darbojas kā funkcijas (sociālā plānā) vai dziņas (personiskā plānā), vai pasaules uzskatu strukturējoši elementi – plūstoši, sašķelti un mainīgi, kā jau postmodernismā pienākas." Skulte, Ilva. Rita raiss. Punctum, 21.07.2020. Par romānu "Okeāniskais Es" (2013):"No vienas puses rodas vēlme darbu uztvert kā grandiozu joku ar koķetām pašironijas virsotnēm. No otras puses, Andra Zeibota komentāri par vairāk kā desmit gadus ilgo (!) darbu ar stāsta tekstu sagrauj jebkādas ilūzijas par veikliem pekstiņiem ar lasītājiem un lielā mērā pašam ar sevi. (..) Visi patiesi aizraujošie stāsta pavedieni – Kundziņsalas laiktelpa 20. gadsimta otrās puses šķērsgriezumā, dzejnieka Herberta Lauka dzīves un radošā darba gaitas, ekstravagantās un nesaprastās skolnieces/studentes Amēlijas lokālās un universālās kataklizmas, vēsturiskie un mītiskie Narcisa un Inkvizitora motīvi u.c. – paši par sevi šķiet potenciāli līdz mirklim, kad autors tos bezkaislīgi aprauj un liek lasītājam atgriezties pie duļķaini pārgudrajām pašrefleksijām, ko, neatkāpjoties no "okeāniskā" apveida, var nodēvēt par ūdens liešanu."Koroševskis, Arnis. Duļķainais ūdens. UbiSunt, 10.01.2013. Par dzejoļu krājumu "Ūdens ķirzaka" (2010):"Šī ir sarežģīta, lielākoties grūti lasāma dzeja. Tā prasa darbu, vārdu pa vārdam šķetinot vaļā jēgas un nozīmes, kuru, iespējams, tajā nemaz nav. Varbūt tā ir vecmodīga doma, bet starp abstrakcijām un paradoksiem tomēr gribētos atrast nedaudz vairāk cilvēciska siltuma. Kā jau tas gadās ar t. s. moderno literatūru, "noslēpuma valodu" ne vienmēr gribas ielaist savā galvā."Viguls, Arvis. Starp domu un bezjēdzību. Diena, 29.05.2010. |
Saiknes | Valda Melgalve (1955–2007) - Ehefrau Dainis Grīnvalds (1950–2013) - Friend Ieva Melgalve (1981) - Stepdaughter Sandra Bondarevska (1956) - Schwester |
Nodarbes | Dichter Regisseur play writer prose writer producer |
Birth time/place | 12.09.1950 Kundziņsalas 13. līnija 4, Rīga Kundziņsalas 13. līnija 4, Rīga, LV-1005 |
Residence | Kundziņsala Rīga |
Ausbildung | Unbekannt – 1968 Leona Paegles Rīgas 1. vidusskola Raiņa bulvāris 8, Rīga Raiņa bulvāris 8, Rīga, Latvija, LV-1050 1968 – 1973 Pētera Stučkas Latvijas Valsts universitāte (1958–1990) Raiņa bulvāris 19, Rīga Raiņa bulvāris 19, Rīga, Latvija, LV-1050 Beidzis Latvijas Valsts universitātes Ekonomikas fakultāti, iegūts inženiera-ekonomista diploms. 1977 – 1981 Latvian Conservatoire Krišjāņa Barona iela 1, Rīga Krišjāņa Barona iela 1, Rīga, LV-1050 Beidzis Jāzepa Vītola Latvijas Valsts konservatoriju amatieru teātra režisoru specialitātē. |
Working place | 1989 – 1993 Laikraksts "The Baltic Observer" reklāmas darbinieks 1993 – 31.01.2013 Radio SWH Ganību dambis 24D, Rīga Ganību dambis 24D, Rīga, Latvija, LV-1005 sākotnēji reklāmas darbinieks, vēlāk atsevišķu autorraidījumu vadītājs, literāts, redaktors, producents, "ētera personība" rīta programmā "BB brokastis" |
Participation in organisations | Latvijas Bridža federācija Ķekava Ķekava, Ķekavas pagasts, Ķekavas novads 1999 līdz šim Latvijas Dramaturgu ģilde Vaļņu iela 9, Rīga Vaļņu iela 9, Rīga, LV-1050 2003 līdz šim Latvian Writers’ Union Aleksandra Čaka iela 37 - 1, Rīga Aleksandra Čaka iela 37 - 1, Rīga, LV-1011 |
Service | Dienējis padomju armijā. |
Preise | Konkursa "Preses nama grāmata" balva Līķu dejas Balva piešķirta par garstāstu "Līķu dejas". Proza 2001 Dzintara Soduma balva Okeāniskais Es Balva piešķirta par romānu "Okeāniskais Es". 2014 |
---|
# | Ort | Datum | Typ | Vietas tips |
---|---|---|---|---|
1 | Kundziņsalas 13. līnija 4, Rīga (Kundziņsalas 13. līnija 4, Rīga, LV-1005) | 12.09.1950 | Birth time/place | Building, house |
2 | Kundziņsala (Rīga) | Nicht angegeben | Residence | Part of a city |
3 | Raiņa bulvāris 8, Rīga (Raiņa bulvāris 8, Rīga, Latvija, LV-1050) | 1968 | Ausbildung | Building, house |
4 | Raiņa bulvāris 19, Rīga (Raiņa bulvāris 19, Rīga, Latvija, LV-1050) | 1968 - 1973 | Ausbildung | Building, house |
5 | Krišjāņa Barona iela 1, Rīga (Krišjāņa Barona iela 1, Rīga, LV-1050) | 1977 - 1981 | Ausbildung | Building, house |
6 | Ganību dambis 24D, Rīga (Ganību dambis 24D, Rīga, Latvija, LV-1005) | 1993 - 31.01.2013 | Working place | Building, house |
7 | Aleksandra Čaka iela 37 - 1, Rīga (Aleksandra Čaka iela 37 - 1, Rīga, LV-1011) | 2003 | Participation in organisations | Building, house |
8 | Vaļņu iela 9, Rīga (Vaļņu iela 9, Rīga, LV-1050) | 1999 | Participation in organisations | Building, house |
9 | Ķekava (Ķekava, Ķekavas pagasts, Ķekavas novads) | Nicht angegeben | Participation in organisations | Village |